PROJEK BASIKAL TERPAKAI


Penulis mempunyai hasrat untuk melestarikan pelbagai jenis basikal. Walaupun disedari tentang  kemunculan model basikal terkini lebih menarik, tetapi basikal model lama tidak sepatutnya dilupakan begitu sahaja. Misalnya, banyak pemilik basikal “RoadBike” atau MTB akan menyimpan basikal lama ke dalam stor simpanan atau terbelangkai terbiar di tepi rumah, bawah rumah atau belakang rumah. Akibatnya ianya menjadi sasaran pencari besi lusuh, kesannya lenyaplah riwayat sebuah basikal yang suatu ketika dulu sama gagah membelah lapangan. Nasib ini serupa dialami oleh basikal tua/antik/klasik (utiliti), yang cukup terkenal sebagai salah satu bentuk kenderaan yang serbaboleh pada masa silam.

Dalam usaha ini, penulis terasa berat untuk merealisasikan tanpa dorongan dan sokongan pelbagai pihak. Pengalaman penulis tentang basikal tua, sukar digambarkan keperitannya terutamanya untuk mendapatkan  maklumat tentang sesebuah basikal itu. Kedangkalan pengetahuan dan rujukan yang amat terhad menambahkan lagi kesukaran tersebut. Setelah melihat dan mengalami sendiri  penglibatan para pengayuh basikal dalam beberapa acara kayuhan yang telah diadakan, terdapat beberapa individu menaruh minat ke arah melestarikan basikal lama. Mereka berusaha mengekalkan keadaan fizikal seperti asal, mengubahsuai, menaikgred dan mengubah untuk tujuan khusus.

Asalnya basikal "roadbike" , komponen utama masih asal.

Cat semula

Sebagai permulaan kita timba ilmu di SINI

2 Komen (+add yours?)

  1. kataganti
    Mac 04, 2010 @ 18:23:54

    Teringat zaman kecik-kecik dulu…

  2. khairuummah77
    Mac 14, 2010 @ 00:09:57

    Madrasah Khairu Ummah

    Kami memerlukan sumbanggan anda untuk menjayakan pembenaan pondok ini. #Segala sumbangan hendaklah disalurkan melalui Bank Muamalat Malaysia Berhad No akaun : 0302-0000656-71-8 dan Maybank Islamic Berhad No akaun: 55310 4411 805 di bawah nama:-PERTUBUHAN UMAT CEMERLANG KELANTAN (KHAIRU UMMAH).

    Sila Layarai – http://khairuummah77.wordpress.com