Hercules Batu Tiga


Basikal jenama Hercules ini dimiliki oleh En.Suhaimi, merupakan ahli Persatuan Basikal Klasik Bukit Kuching yang aktif sekitar tahun 90an. Kebanyakan ahli-ahli kelab ini sudah jumud, tetapi masih menyimpan basikal masing-masing dalam stor malahan atas loteng. Kunjungan penulis, baru-baru ini berkesempatan melihat tiga (3) buah basikal yang dimilikinya.

Pandangan daripada depan

Pandangan daripada depan

 

Emblem Hercules Batu Tiga

Emblem Hercules Batu Tiga

 

Pandangan daripada sisi kanan

Pandangan daripada sisi kanan

 

Hub 3 speed Hercules

Hub 3 speed Hercules

9 Komen (+add yours?)

  1. rezdrake
    Dec 02, 2008 @ 18:16:08

    sure rare model2 ni..

  2. gerektua
    Dec 03, 2008 @ 02:45:43

    fullamak… tak nak jual ke?

  3. ijass
    Dec 03, 2008 @ 12:51:08

    Pemiliknya sanggup letak atas loteng rumah, kerana terlalu sayang……..puas saya pujuk tak nak dijual…….maklumkan edisi terhad.

  4. sektor2kemayoran
    Dec 03, 2008 @ 18:45:10

    tahun berapakah gerek tua ini? setahu saya emblem kuningan yg lebih tua umurnya.

  5. ijass
    Dec 03, 2008 @ 19:59:01

    Sekitar tahun 1965-68, menurut pemiliknya sepeda ini diperolehi daripada datuknya (kakeknya). Mengikut sejarahnya pula pabrik pembikinan basikal Raleigh Batu Tiga juga dalam lingkungan tahun berkenaan dan ditutup pada awal tahun 70an. Tidak ada maklumat yang paling jelas. Penulis tidak dapat menentukan tahun berdasarkan No.Siri kerana setakat ini infonya belum kedapatan. Mungkin boleh dicuba berdasarkan no.patent Sturmey Archer 4 speednya. Terima kasih.

    Nota:

    Pautan di bawah boleh membantu serba sedikit:-

    http://genetics.mgh.harvard.edu/hanczyc/pdfs/satriggers.pdf

  6. mk kst
    Jan 12, 2009 @ 23:46:58

    salam sdr kopsia.
    dari tahun 1965-68 kilang raleigh di batu 3 shah alam byk mengeluarkan sepeda2 yg bermutu.masih mempunyai ciri2 klasik england.dari jenis iron 3023 keluaran far east metal sepeda hercules batu 3 itu tetap utuh sehingga kini.

    Dari mk,
    http://khazanahsepedatua.blogspot.com/

  7. ijass
    Jan 13, 2009 @ 07:47:14

    Setakat ini saya masih mencari maklumat tentang kewujudan kilang Raleigh Batu Tiga. Saya sendiri pernah melihat basikal tersebut, sememangnya tiada perbezaan dengan ciri-ciri Raleigh/Hercules Nottingham, England. Jika Sdr MK ada info boleh kita kongsi bersama. Terima Kasih.

  8. Fareed Reza
    Jan 18, 2009 @ 23:30:23

    Hai sahabat2 kelab basikal tua, di sini saya nak iklankan bahawa saya ada memiliki 10 buah basikal klasik iaitu 5 buah raleigh,2 hercules,1 robin hood dan 2 basikal tentera iaitu BSA. Kepada peminat basikal klasik seluruh malaysia di sini saya hendak iklankan basikal tentera BSA England ada speed milik saya ini nak dijual RM3400. Barang sesiapa berminat (Harga boleh runding)sila hubungi En .Fareed 0172567686 @ 0133309747,

  9. Hj Mohd Rodi bin Nordin
    Aug 06, 2009 @ 19:28:42

    Saya berserta keluarga saya mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada kilang basikal.Saya juga sedang mencari kerja.Sekarang saya sedang menanam pokok sayur dan buah-buahan ,benih-benih disamping menjual ubat herba,buah,sayur.tel:019-5704301.email:nmohdrodi@yahoo.com.Alamat:No.42 lengkuk meru permai 3,halaman meru permai,bandar meru raya 30020 ipoh.perak

