Perkasanya Sebuah Basikal


Sebuah basikal tua walaupun nampaknya telah berusia dan uzur, namun tenaganya masih perkasa mengharungi badai debu-debu di jalanan. Pemiliknya kemungkinan sama usianya, tetapi demi mencari rezeki yang halal, penggunaan basikal ini berubah menjadi beca roda tiga. Pemandangan ini adalah lumrah di Bandar Islam Kota Bahru. Koleksi gambar ini adalah ehsan daripada Saudara Wizan . Terima kasih kerana telah memberikan izin.   

Pengayuh Beca di Kota Bahru
Mengayuh demi sesuap nasi.

Upah kederat ini mungkin sekitar RM2/RM3.

Menunggu penumpang

Adik kita nie dah besar sekarang

 

Banyak barang tu, berat nampaknya.
Baik-baik makcik

Ehh……..mana perginya

Tayar tu kenapa…….

2 Komen (+add yours?)

  1. nizamkayuhje
    Sep 12, 2008 @ 15:08:14

    perkasanya basikal tua perkasa lagi si pengayuh kerana memanfaatkan tenaga yg dikurniakan ALLAH oleh yg demikian mari kita ambil pengajaran bahwa jgn lah kita terlalumemilih kerja selagi ianya halal maka kerjala jgn nak tunggu lagi sekia diakhiri dengan orang yang berguna bijak mengunakan masa yg ALLAH BERIKAN WASALLAM

  2. ijass
    Sep 12, 2008 @ 16:47:48

    Salam,

    Saya mmg tersentuh hati bila tengok Pengayuh Beca samada di KB, KTganu, Kuantan sejak daripada dulu lagi. Hanya org yang terasa dan faham betapa besarnya pengorbanan mereka. Masa saya mengajar di K.Tgnu dulu, saya charter beca PakSu Nong pergi sekolah. Sambil tu kami bercerita tentang alam……..seronok dan nostalgia.

%d bloggers like this: